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[PRNewswire] 엔터테인먼트 및 미디어 산업, 회복 과정에서 구조 변경

송고시간2020-09-02 09:12


-- 미래를 앞당기다

(뉴욕 2020년 9월 2일 PRNewswire=연합뉴스) 소비자의 습관을 파악하려면 평생이 소요된다. 그러나 단 한 번의 봉쇄로 소비자 습관에 대한 정보를 잃어버릴 수 있다. PwC의 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 2020-2024[http://www.pwc.com/outlook ]에 따르면, 코로나19 팬더믹으로 지속적인 소비자 행동의 변화가 가속 및 증대됐으며, 이를 통해 디지털 파괴가 촉진됐다고 한다. 코로나19가 아니었으면 수년이 걸렸을 업계 티핑 포인트가 빠르게 구축된 셈이다. 모든 산업을 형성하는 주된 영향력[https://www.pwc.com/gx/en/issues/adapt.html ] 중 하나인 디지털화는 사회적 거리두기와 이동 제한으로 한층 더 강화됐다. 그 결과, 2020년 엔터테인먼트와 미디어(Entertainment and Media, E&M) 업계의 원격, 가상, 스트리밍 및 개인적 수준이 더 높아졌다. 적어도 당분간은 올 초 모두의 예상보다 더 높은 수준으로 가정에 집중될 전망이다.

업계 성장세, 갑작스러운 위축 …

코로나19가 전 세계적으로 확산되면서 글로벌 E&M 산업의 성장세가 갑작스럽게 멈춰 섰다. 그에 따라, PwC는 코로나19의 영향을 더 정확하게 평가하기 위해 전망 보고서 발표를 3개월 연기했다. 수익 증가세에 대한 수정된 전망치를 보면, 이것이 옳은 결정이었음을 거듭 확인할 수 있다. 세계적인 불경기 속에 2020년 글로벌 E&M 수익은 PwC 조사 21년의 역사상 가장 큰 폭으로 감소했다. 2019년보다 무려 5.6%나 감소한 것이다. 이를 절대치로 환산하면 미화 1,200억 달러가 넘는다. 지난번 세계 불경기가 발생한 2009년에는 글로벌 E&M 지출이 3.0% 감소하는 데 그쳤다.

… 그러나 더 장기적으로는 여전히 견고하다

2020년의 충격파로 세계 경제가 계속 타격을 받고 있지만, PwC는 업계의 근본적인 성장 궤도가 여전히 견고할 것으로 내다보고 있다. 최근 수 년 간 미디어 경험이 인간의 삶에서 더 중심적인 역할을 수행함에 따라, 글로벌 E&M 성장률은 보통 GDP를 능가했다. 따라서 힘겨웠던 2020년이 지나면, E&M이 더 높은 성장률을 되찾을 것으로 예상된다.

PwC 전망에 따르면, 2021년 E&M 분야의 지출 규모는 6.4% 증가할 것으로 예상된다. 2019~2024년의 5년 전망을 살펴보면, 전반적인 수익 증가율이 연평균 성장률(compound annual growth rate, CAGR) 2.8%를 기록할 것으로 보인다.

티핑 포인트 연대표 가속화

전반적인 경제 상황과 마찬가지로, E&M의 현재 고통이 업계 전반에 걸쳐 골고루 분포된 것은 아니다. 행사, 라이브 음악 공연, 영화 및 무역 박람회 등, 말 그대로 코로나19로 인해 문을 닫은 부문에서 가장 고통이 크다. 마찬가지로, 광고 지출도 13.4% 감소했다. 동시에 신문 부문에서는 인쇄에서 디지털로 장기적인 전이가 수년 만에 앞당겨지면서 신문의 인쇄 수익이 하락했다.

그 결과 중 하나로 E&M 부문이 원래 예상보다 훨씬 더 일찍 변혁 과정을 밟고 있다. 영화관 매표소 대 가입형 주문형 비디오(subscription video on demand, SVOD)를 예로 들면, 2015년까지만 해도 매표소 수익이 SVOD보다 세 배 더 많았다. 그러나 2020년에는 SVOD 수익이 매표소 수익을 앞질렀으며, 앞으로는 더 폭발적으로 증가할 전망이다. 이는 2024년이 되면 매표소 수익보다 두 배나 더 많아질 것으로 보인다. 또 다른 예로, 스마트폰과 고정식 광대역의 데이터 소비량을 비교해볼 수 있다. 2019년에는 스마트폰이 고정식 광대역보다 데이터 소비량이 약간 더 많은 수준이었다. 앞으로는 스마트폰이 전 세계 소비자가 인터넷에 접속하는 주요 기기가 되면서, 고정식 광대역을 크게 앞지를 전망이다.

승자와 패자의 부상 …

그렇다면 코로나19로 인해 가속화된 변화가 여러 산업 부문에서 어떤 역할을 수행하게 될 것인가? 2020년에는 사람들이 집에 머무르면서 OTT(Over-the-top, OTT) 비디오가 세계적으로 무려 26.0% 급증했고, 앞으로도 높은 증가세를 이어갈 전망이다. OTT 비디오의 규모는 2019년 미화 464억 달러에서 2024년에는 그 두 배인 미화 868억 달러를 기록할 전망이다. 2019년 말에 디즈니+ 스트리밍 서비스가 출시됐는데, 출시 타이밍이 그보다 더 좋을 수는 없었다. 2024년에는 디즈니+의 가입자 수가 6~9천만 명에 달할 전망이다. 2020년 8월 초 현재 디즈니+의 가입자 수는 6,050만 명이다. 스트리밍 성장세로 볼 때, 세계적인 데이터 소비량이 코로나19로 인한 디지털 가속화의 또 다른 수혜자가 된 것은 놀라운 일이 아니다. 세계 데이터 소비량은 2020년에 무려 33.8%나 증가할 전망이다. 2019년 1,900조MB에서 두 배 이상 증가하면서 2024년에 4,900조MB를 기록할 것으로 예상된다.

척도의 반대편에는 코로나19로 가장 큰 타격을 입은 부문이 있다. 수많은 영화관이 문을 닫고, 주요 영화의 개봉이 연기되면서, 올해 전 세계 영화관의 총 수익은 거의 66%나 폭락할 전망이다. 그렇다고 해서 잃어버린 입지가 회복될 것으로 보이지는 않는다. 2024년의 영화관 수익은 2019년 수준보다도 낮을 것으로 전망된다. 코로나로 영향을 받은 또 다른 부문으로는 세계 신문과 상업 잡지를 들 수 있다. 세계적으로 신문과 상업 잡지 부문의 하락세가 이어지기는 했는데, 2020년에는 그 속도가 급격히 가속화됐다. 전체 수익은 14% 이상 폭락하고, 상업 잡지 수익이 가장 큰 피해를 볼 것으로 예상된다. 다만, 디지털 상품이 밝은 희망을 안겨주고 있다. 2023년에는 상업 잡지의 티핑 포인트가 예상되며, 세계적으로 디지털 광고 수익이 인쇄 광고를 앞지를 것으로 보인다. 그 외 중요한 부문에서 2019년에 잃어버린 성장세를 되찾는 데 고전할 것으로 보인다. 한 예로, 글로벌 광고 부문은 2020년에 13.4% 감소한 미화 5,595억 달러를 기록했는데, 이는 2022년에 이르러도 2019년의 수준을 회복하지 못할 것으로 예상된다.

…거대한 산업의 구조 변경

그러나 직관에 반하는 결과도 나왔다. 몇몇 '전통적인' 미디어가 코로나19와 디지털 가속화의 영향에도 불구하고 제 자리를 지켰다. 폐쇄 중에 도서 매출이 호황을 이뤘다는 보도도 있었으며, 세계 총 소비자 도서 수익은 상승세를 이어갈 전망이다. 이는 2019~2024년 기간에 연평균 1.4% 증가한 미화 647억 달러를 기록할 전망이다. 기술이 중요한 역할을 수행하고 있다는 점이 의미심장하다. 스마트폰과 스마트 스피커 사용 증가로 오디오북 활용률이 촉진되면서, 소비자가 이동 중에도 오디오북을 이용할 수 있게 됐다.

현장에서 진행되는 물리적 행사는 오랜 세월 가속화된 디지털 세상이라는 현실에 적응하려 노력하고 있다. 콘서트장, 전시 센터 및 경기장이 올해 대부분 문을 닫음에 따라, 일부 라이브 행사는 관중과의 연결성을 유지하고자 디지털 플랫폼을 이용하고 있다. 영국에서는 런던 무선 축제가 2020년 중순에 기술 그룹 MelodyVR과 손을 잡고 카디비, 트래비스 스콧 및 미고스 같은 가수의 가상 현실 공연 녹화를 선보였다. 이 행사에는 34개국에서 130,000명 이상이 가상으로 참석했다.

분명히 다른 한 해

2020년은 대부분의 산업(여러 E&M 부문 포함)에 있어 힘들고 파괴적인 한 해였지만, 현재 제공되는 다양하고 확장하는 미디어 선택권에 대한 소비자 수요가 계속 증가할 것은 분명하다. 올해 PwC 전망 보고서의 수익 예상치는 경기 침체와 코로나19로 인한 디지털 가속화를 전적으로 반영했다. 그러나 전체 E&M 산업의 장기적인 전망은 여전히 밝다. 그렇긴 하지만, 일상으로의 복귀 속도는 느릴 것이므로, 승자와 패자는 계속 갈라질 전망이다.

PwC의 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 산업 부문 대표 Werner Ballhaus는 "코로나19로 소비자의 디지털 소비 전이가 가속화되고, 여러 미디어 형식에서 긍정적인 변화와 부정적인 변화 모두를 아우른 파괴적 변화가 촉진된 것은 분명한 사실"이라면서 "그러나 E&M 산업의 기본적인 강점과 소비자에 호소하는 매력이 그 어느 때보다 강력하게 유지되고 있다는 점도 마찬가지로 확실하다"고 설명했다. 이어 그는 "세계가 코로나19 팬더믹을 넘어서 앞으로 나아감에 따라 E&M 업체들이 여전히 어려움을 겪겠지만, 지금까지 코로나19의 영향으로 이득을 본 부문뿐만이 아니라 코로나19가 앞당긴 디지털이 주는 모든 부문에서 기회가 발생할 것으로 예상된다"라고 덧붙였다.

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 온라인 콘텐츠에 대한 언론 접근성

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 2020-2024(Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024) 온라인 콘텐츠에 대한 언론 접근성은 Ashley Worley(ashley.worley@pwc.com)에 문의한다. 접근성을 획득한 언론인은 부문 및 지역별로 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 데이터세트와 분석에서 세부 내용을 추출하고, 기사에 사용할 차트를 화면에서 제작해서 본 기사는 물론 다른 매체 기사에도 제공할 수 있다.

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 소개

PwC의 21번째 연례 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 보고서는 소비자와 광고 지출에 대한 글로벌 분석 결과를 제공하는 포괄적인 온라인 자료다. 동일한 과거 5년 데이터와 예측 5년 데이터 및 53개 지역 14개 산업 부문에 대한 해설을 제공함으로써, 여러 부문과 지역별로 소비자 및 광고 지출을 간단하게 비교하고 대조할 수 있다. 추가 정보는 웹사이트 www.pwc.com/outlook을 참조한다.

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망에서 다루는 부문

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망에서는 도서, B2B, 영화, 데이터 소비, 인터넷 접속, 인터넷 광고, 음악, 라디오 및 팟캐스트, 신문과 상업 잡지, OTT 영상, 옥외 광고, 전통적인 TV와 홈 비디오, TV 광고, 비디오 게임과 e-스포츠 및 가상 현실 부문을 다룬다.

글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 데이터

본 배포 자료의 내용은 상당 부분에서 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 2020-2024의 데이터를 기반으로 한다. PwC는 지속해서 온라인 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 데이터를 업데이트할 예정이다. 따라서 본 배포 자료의 날짜와 온라인에 표시된 날짜가 일치하지 않을 수 있다. 온라인 글로벌 엔터테인먼트 및 미디어 전망 2020-2024는 가장 최신 소비자와 광고 지출 데이터를 제공한다.

PwC 소개

PwC는 사회의 신뢰 구축 및 중요한 문제 해결을 목표로 한다. PwC는 품질 보증, 자문 및 세금 서비스를 제공하는 회사 네트워크로, 157개국에 걸쳐 276,000명 이상의 직원을 보유하고 있다. 자세한 내용을 확인하고 중요한 정보를 제공하려면 웹사이트 www.pwc.com을 방문한다.

PwC는 PwC 네트워크 또는 하나 이상의 회원사를 말하며, 각 회사는 별도의 법인이다. 자세한 내용은 www.pwc.com/structure를 참조한다.

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Ashley Worley,

PwC Global Corporate Affairs & Communications,

이메일: ashley.worley@pwc.com

출처: PwC

Pulling the future forward: The entertainment and media industry reconfigures amid recovery

NEW YORK, Sept. 2, 2020 /PRNewswire/ -- Consumer habits can take a lifetime to learn - but just a lockdown to lose. According to PwC's Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 [http://www.pwc.com/outlook ], the COVID-19 pandemic has accelerated and amplified ongoing shifts in consumers' behaviour, pulling forward digital disruption and forging industry tipping points that wouldn't have been reached for many years. Digitalisation, one of the major forces [https://www.pwc.com/gx/en/issues/adapt.html ] shaping all industries, has been intensified by social distancing and mobility restrictions. As a result, the entertainment and media (E&M) world in 2020 has become more remote, more virtual, more streamed, more personal and - for now at least - more centred on the home than anyone anticipated at the start of the year.

Industry growth contracts sharply…

The pandemic afflicting the world brought the global E&M industry's growth to a shuddering halt. As a result, we delayed publication of the Outlook by three months so we could properly assess the pandemic's impacts. The revised projections for revenue growth underline why this was the right decision. Amid a global recession, 2020 will see the sharpest fall in global E&M revenue in the 21-year history of this research, with a decline of 5.6% from 2019 - more than US$120bn in absolute terms. In 2009, the last year the global economy shrank, total global E&M spending fell by just 3.0%.

…but remains robust in the longer term

However, while the shockwaves from 2020 will continue to ripple through the global economy, our forecast shows the industry's fundamental growth trajectory remains strong. In recent years, as media experiences have become ever more central to our lives, global E&M growth has typically outpaced GDP. Just so, after the challenges of 2020, we expect E&M to reassume its outperformance.

Our projections show that in 2021, E&M spending will grow by 6.4%. Looking across the five-year forecast period, from 2019 to 2024, we're forecasting overall revenue growth running at a 2.8% compound annual growth rate (CAGR).

Tipping point timelines accelerate

As is the case in the economy at large, the current pain in E&M is not evenly shared around the industry. It's most acute in segments that COVID-19 literally shut down, such as events: live music, cinema and trade shows. Spending on advertising likewise will fall by 13.4%. At the same time, the long-running transition in newspapers from print to digital has been fast-forwarded several years, cutting into papers' print revenues, for example.

One result is that E&M segments are being transformed much earlier than was originally projected. Take cinema box office versus subscription video on demand (SVOD). As recently as 2015, box office revenue was three times SVOD. SVOD revenue will overtake box office in 2020 and is projected to surge away in the coming five years, reaching more than twice the size of box office in 2024. Or consider the amount of data consumed on smartphones versus on fixed broadband. Having taken a small lead in 2019, the smartphone is now set to pull away as the leading individual device used by consumers to access the Internet globally.

Winners and losers emerge…

So, how are the shifts accelerated by COVID-19 playing out in different industry segments? With people staying at home, over-the-top (OTT) video has seen global revenue surge by 26.0% in 2020. And it will keep rising strongly in the coming years, almost doubling in size from US$46.4bn in 2019 to US$86.8bn in 2024. The launch of the Disney+ streaming service in late 2019 could hardly have been better timed: having projected between 60mn and 90mn paying subscribers by 2024, Disney+ reached 60.5mn in early August 2020. Not surprisingly given the rise of streaming, global data consumption is another beneficiary of the digital acceleration powered by COVID-19. It will jump by 33.8% in 2020, and will more than double from 1.9 quadrillion megabytes (MB) in 2019 to 4.9 quadrillion MB in 2024.

At the other end of the scale are the segments that have been hit hardest. With many cinemas closed and major movie releases delayed, we project that total global cinema revenues will plunge by almost 66% this year. And it's not likely that lost ground will be recovered; our forecast is that in 2024, cinema revenues for 2024 will be below their 2019 level. A further COVID-related impact is that the ongoing decline in global newspapers and consumer magazines has accelerated sharply in 2020, with overall revenues slumping by more than 14%, with consumer magazines suffering the most. That said, digital offers a silver lining: a tipping point for consumer magazines in 2023 will see their global revenue from digital advertising overtake that from print advertising. Other important sectors will struggle to claw back the growth they lost in 2019. For example, the global advertising sector - which will fall by 13.4% in 2020 to US$559.5bn - is not expected to return to its 2019 level until 2022.

…as a vast industry reconfigures

Yet - perhaps counterintuitively - some "traditional" media has held its own despite the effects of COVID-19 and digital acceleration. Amid reports of book sales booming during lockdowns, total global consumer books revenue is projected to continue its upward trajectory, rising at 1.4% compounded annually between 2019 and 2024 to reach US$64.7bn. Significantly, technology is playing an important role, with increasing use of smartphones and smart speakers boosting uptake of audiobooks, enabling consumers to listen on-the-go.

Live physical events is another long-standing segment looking to adapt to the reality of an accelerated digital world. With concert halls, exhibition centres and stadiums closed for much of the year, some live events are using digital platforms to stay connected to their audiences. In the UK, London's Wireless Festival teamed up with tech outfit MelodyVR in mid-2020 to deliver recorded virtual reality performances from artists such as Cardi B, Travis Scott, and Migos. More than 130,000 people from 34 countries attended virtually.

A year that stands apart

Although 2020 has been a challenging and disruptive year for most industries - including many segments of E&M - it is clear that consumer demand for the varied and expanding array of media choices now on offer continues to grow. The revenue figures in this year's Outlook reflect the full force of the economic downturns and digital acceleration triggered by COVID-19, but the longer-term outlook for the E&M industry as a whole remains bright. That said, it's also clear that as normality slowly returns, there will continue to be winners and losers.

Werner Ballhaus, Global Entertainment & Media Industry Leader at PwC, comments: "It's clear that COVID-19 has accelerated consumers' transition to digital consumption and triggered disruptive change - both positive and negative - across many forms of media. Yet it's equally evident that the E&M industry's underlying strengths and appeal to consumers remain as strong as ever. While there will still be challenges for E&M companies as we move beyond the pandemic, the digital migration that it has pulled forward will also generate opportunities in all segments - not only those that have benefited from its impacts to date."

Press access to Global Entertainment & Media Outlook content online

To request press access to the online Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 content, contact Ashley Worley at ashley.worley@pwc.com. This access will allow you to illustrate this and other media stories both by extracting detail from the Global Entertainment & Media Outlook dataset and analysis at a segment and territory level, and by creating charts on-screen that can be exported for use with your stories.

About the Global Entertainment & Media Outlook

PwC's 21st annual edition of the Global Entertainment & Media Outlook is a comprehensive online source of global analysis for consumer and advertising spending. With like-for-like, five-year historical and five-year forecast data and commentary for 14 defined industry segments in 53 territories, the Outlook makes it easy to compare and contrast consumer and advertising spending across segments and territories. Find out more at www.pwc.com/outlook.

Segments covered by the Global Entertainment & Media Outlook

Books; Business-to-business; Cinema; Data consumption; Internet access; Internet advertising; Music, radio and podcasts; Newspapers and consumer magazines; OTT video; Out-of-home advertising; Traditional TV and home video; TV advertising; Video games and esports; Virtual reality

About Global Entertainment & Media Outlook data

Much of the content in this press release is taken from data in the Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024. PwC continually seeks to update the online Global Entertainment & Media Outlook data. Therefore, please note that the data in this press release may not be aligned with the data found online. The online Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 is the most up-to-date source of consumer and advertising spend data.

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PWC Logo (PRNewsfoto/UNICEF,PwC)

Ashley Worley,

PwC Global Corporate Affairs & Communications,

E-mail: ashley.worley@pwc.com

Source: PwC

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